Een korte geschiedenis van de zonnebril

Altijd al willen weten wanneer de zonnebril nu eigenlijk tot stand is gekomen en door wie? Zo rond de 12e eeuw  is de eerste zonnebril uitgevonden, in China. De eerste zonnebrillen waren onbetaalbaar voor de lagere klassen, daarom waren zonnebrillen alleen voor de elite.

Zonnebrillen van zo ver geleden waren heel anders dan hoe wij nu gewend zijn om brillen te dragen. Zo konden ze geen UVA straling blokkeren, en de lenzen die gebruikt werden waren ruw en ongelijk, veelal gemaakt van kwarts die het licht van de zon wat zouden moeten verminderen voor de ogen. Door het ongelijke, ruwe materiaal werd het beeld veelal vervormd. Maar het was tenslotte een eerste uitvoering van de zonnebril. Het verhaal gaat dat dat deze zonnebrillen erg populair waren bij rechters. Door de uitdrukkingen in de ogen te verbergen voorkom je expressies die invloed zouden hebben op de uitvoer van hun ambt.

De weg naar de moderne zonnebril

In de achttiende eeuw werd het serieuzer. Zo kwamen er steeds meer geavanceerdere varianten van de zonnebril uit. Nog steeds was er niets bekend over de schadelijke gevolgen van de zon, in de vorm van UVA straling. Dus ook deze zonnebrillen waren meer voor de gemoedsrust en het aanpassen van visie, dan daadwerkelijk te beschermen tegen de zon.

Zo rond 1930 werd de zonnebril in de VS geïntroduceerd. Toen werd de zonnebril ook echt verkocht om bescherming te bieden tegen de schadelijke zon. UVA straling werd gefilterd door de lenzen die Edwin H. Land, de oprichter van de Polaroid Corporation heeft ontworpen. Niet veel later daarna werd ook de gepolariseerde lens ontwikkeld, eerst voor zijn camera’s, later om toe te passen in zonnebrillen, om ook te profiteren van de voordelen van gepolariseerde lenzen.

Filmsterren en steeds populairder worden van de zonnebril

Zonnebrillen werden pas echt populair toen film sterren als Tom Cruise en Jack Nicholson de bekende zwarte Wayfarers gingen dragen. Tegenwoordig zijn zonnebrillen met UV-bescherming een industriestandaard geworden, in combinatie met verschillende kleuren, coatings en zelfs matte lenzen. Die laatste hebben wij bij Mariener geperfectioneerd om betaalbaar te maken voor een grotere doelgroep aan mensen.